Quote

MEDICRAZY
"Move Forward Even A Step Or You Will Fall Forever"

April 20, 2012

--Aduhai Solatku---


Assalamualaikum n Selamat Sejahtera semua~~~ :)

Lama gak x update blog nie..so, hari nie nk update la…(agk gedik ayt tersebut---eeiii.. :)

Sembahyang or aku lebih suka dengan panggilan SOLAT…ermm…apa maksud Solat??.. saya jawab deh… solat maksudnya – dari segi bahasa: Doa
                          - dari segi istilah: Ucapan dan perbuatan tertentu yang dimulai dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu.





Skunk nie dah paham kan maksud solat..sebab aku tau, da je yg dah berpuluh-puluh tahun solat, tp maksud solat pn x tau..pe lagi lau tanya maksud bacaan..(saya la 2…heee..)

Aku stress masa balik kelas hari nie..sbb cikgu 2 x sedar yg beliau sudah mengambil masa kami selama 1 jam..jadinya, aku balik dlm keadaan yg ‘sebel’ n bengang yg teramat..balik bilik aku pun amik wuduk nk solat asar..tp aku solat dlm keadaan marah…mesti wuduk pn x betol kn??..erm..tp aku akui mmg aku Panas Baran punya org..

Ok..aku bukan nk citer pasal aku bengang ke apa..just, citer sebalik citer aku bengang hari nie..dlm aku x khusyuk dlm solat asar 2..aku teringat balik masa aku mula2 blajar solat dulu..aku start blajar solat Darjah 3 rasanya..tp cara aku blajar yg beza dgn korg..konpem lain…haha..jom baca seterusnya~~




Aku blajar solat dgn buku tanpa guru..kunci pintu bilik n blajar..pakai telekung n mengadap kiblat dgn sejadah merah (smpai skunk aku suka n guna sejadah warna merah)..kenapa aku blaja sendiri??..aku pn x ingat..sbb hampir 50% ingatan aku masa lahir smpai la darjah 3 aku x ingat..x tau nape..ermm..x pe..kita sambung..

Then, aku pn ikut je la pe yg dlm buku 2 tulis..alhamdulillaah masa 2 aku da kawan yg bley tunjuk ajar aku..aku start solat berjemaah dgn kawan yg sorg nie berimamkan abg kawan nie..(identiti dirahsiakan)..kawan nie betulkan tanggapan aku pasal solat..masa 2 tgh solat maghrib, rakaat ke-2 aku x duduk tahiyat awal..tp bler rakaat ke-3 aku duduk tahiyat 2 KALI!!!hahaha..mula2 tahiyat awal, lps 2 tahiyat akhir plak..punyalah lama tahiyat aku..bler pikir balik..mmg lawak..tp itulah kesilapan pertama yg aku blajar dlm dunia nie..maksudnya, aku terima teguran n nasihat dgn hati n fikiran yg terbuka…




Selain 2, aku yakin ramai dulu2 susah nak hafal Doa Qunut..kan kan kan??..haha..aku nak bagitau rahsia kat korang..instead of aku HAFAL Doa Qunut, aku BACA Doa Qunut..haha..nk tau caranya..haha..kat umah aku ada bunting yg tampal2 kat dinding pasal ringkasan solat..tau kan??..dulu benda nie mmg famous la..da yg ayat 1000 dinar, ayat Kursi..dah ingat kan?..bagus..

So, aku amik bunting 2 n aku gunting bahagian Doa Qunut..hee..then, aku simpan bunting 2 dlm almari..hehe..da lg dlm bilik aku bunting 2..haha..bahagian Doa Qunut yg aku gunting 2 aku bawak wktu solat subuh..letak kat penjuru kanan ats sejadah..amik keratan  doa 2 masa nk naik rakaat ke-2..pegang smpai la baca Doa Qunut..tadah tgn n baca la Doa Qunut..haha..bnda nie aku wat smpai la masuk skolah menengah..tp aku start hafal bler dpt tawaran msuk hostel F.1..keratan 2 xtau hilg mana skunk..sedih plak..






p/s: 1) blajar la dgn guru berpandukan buku
        2) aku nak balik semangat aku nk blajar sesuatu..Amiinn..







0 comments:

Post a Comment