Quote

MEDICRAZY
"Move Forward Even A Step Or You Will Fall Forever"

January 21, 2011

Bahasa Melayu

Assalamualaikum~~~


hari nie kite nk sentuh sket ttg penggunaan bahasa melayu seharian...
pe yg ade kat bahasa melayu nie?..

1. Keindahan bahasa Melayu...

knpe aku katakn bhasa Melayu itu indah???...
sebab, aku rasa BM je la satu-satunya bahasa yg paling susah utk aku pelajari...

knape la plak???...
sebab, BM nie byk sgt hukum...hukum D-M, kata pemeri, tatabahasa n mcm2 lagi...

tapi part yg paling aku suka bler kesusasteraan...or lebih dikenali sbgai Literature dlm BI...
paling aku suka pantun n sajak...
aku ske wat sajak la terutamanya...
sbb dengan sastera kite bley mengajak org utk sama2 merasai perasan yg sdg kite alami semasa menukil sajak..

2. Byk kata pepatah, peribahasa n mcm2 lg la...

org Melayu dulu mmg kreatif..
mereka menggunakan bahasa sbgai wadah memberi perumpamaan utk menasihat ank2 muda...
peribahasa paling aku suka: "sudah terhantuk, baru hendak terngadah"...
maksudnye....cari sendiri la ek..hehe..

3. Mempunyai kekuatan yang tersendiri...

dulu BM mmg agung...ramai yg guna BM...lau x tau Bm, x dpt la dorg nk brniaga...
dari sudut pandangan aku, BM mempunyai kekuatan dari segi struktur ayat dan tatabahasa....
lenggok dan susun atur BM mmg "comey"...hehe...

so, kesimpulannya, sape yg perlu brbangga dgn Bm lau bukan kte org Melayu sndiri...
mungkin aku emo ( bak kata Dayah), tp itu mmg realiti, x de spe dpt sangkal..
lau ade tlong tunjukkan bukti... :)

1 comments: